Diktstund!!

Hejsan! Tänkte ha lite diktstund då jag väljer en dikt och berättar lite varför jag valde just den osv. 

En vandringsman

Det säjs att han vida i världen gick
och att gyllene ting han skåda fick
gamlingen där - Om det stämmer
hur kunde den då bli så tom hans blick,
så innehållslös att den skrämmer?


Nils Ferlin

Jag valde denna dikten för att den är lätt att förstå och har inte så många svåra ord. Ibland när man läser en dikt upplever man att det inte riktigt finns en röd tråd och att man inte alls kan tolka den. En vandringsman av Nils Ferlin kan alla tolka på olika sätt och min tolkning är att man kan ha t.ex. mycket saker och pengar men man är aldrig riktigt helt nöjd om man inte är lycklig. Alltså även om man är rik så blir man rädd för att bli lämnad ensam.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0